Hipoglisemi, kandaki şekerin (glikozun) derişminin düşük olması (55 mg/dl'den az) ile özgün bir duruma karşılık gelir, ancak değerler daha yüksek olsa bile (yine de belirtilen değerlerin altında kalsa bile semptomlar hasta tarafından algılanabilir) Kan şekerinde hızlı bir düşüş meydana gelmişse eşik değeri 70 mg/dl'dir.

İnsülinle tedavi edilen kişilerde (tip 1 ve 2 diyabetli) daha sık görülür ancak ağızdan ilaç alan kişilerde de ( sülfonilüre) ortaya çıkabilir.

Hipoglisemik durum acil yardım gerektirir, çünkü ciddi olması durumunda hastanın hayatını tehlikeye atabilir.

Normal kan şekeri değeri ne olmalıdır?

Doğru açlık kan şekeri düzeyi 70 ile 99 mg/dl arasında olmalıdır. Biraz daha yüksek, özellikle 125 mg/dl'ye kadar olan değerler, IFG'yi (bozulmuş açlık glikozu), yani bozulmuş açlık kan şekerini gösterir. Açlık değerlerinin 126 mg/dl ve üzeri olması şeker hastalığının göstergesidir.

Hipoglisemiye ne sebep olur?

Çoğu durumda, hipoglisemi, diyabeti tedavi etmek için kullanılan ilaçların (hipoglisemikler) alınmasıyla bağlantılıdır.

En çok risk altındaki kişiler insülin kullananlardır. Bu durumda nedenler şunlar olabilir:

• Öğün atlamak
  • Tedavinin doz veya öğün uzaklığı açısından yanlış alınması (örneğin, bir restoranda olabileceği gibi beklenenden az yiyecek tüketilmesi veya yemeğin geç yenmesi)
  • Yeterli gıda alımı olmadan planlanmamış veya planlanmamış yoğun fiziksel aktivite
  • Aç karnına alkollü içecek tüketimi

Hipogliseminin diğer olası nedenleri arasında glinidler ve sülfonilüreler gibi sekretagog adı verilen bazı oral anti-diyabetik ilaçlar da yer alır.

İnsülin tedavisi nasıl işler?

Genellikle insülin pankreas tarafından üretilir ve daha sonra karaciğere ulaşır, burada etki gösterdikten sonra kısmen yok edilir ve kısmen diğer dokulara yayılır.

Ancak insülin tedavisinde hormon, deri altına yapılan bir enjeksiyondan sonra vücuda girer ve bu, daha fazla miktarda alan dokuların aksine, karaciğerin olması gerekenden daha azını almasına neden olur. Ayrıca, uygulanan doz, genel bir ihtiyaç tahmini (ve dolayısıyla belirli bir sayı değil) dikkate alınmasının yanı sıra, her zaman aynı şekilde emilmez ve enjeksiyonun yapıldığı bölgeye göre de değişir (daha fazla etki gösterir). Karın bölgesinden yapılırsa hızlı, uyluk veya koldan yapılırsa daha yavaş). Bölgeleri yeterince döndürmeden tekrarlanan insülin uygulaması, hormonun emilimini tehlikeye atabilir ve bu nedenle, aksi takdirde yetersiz kalacak bir insülin dozu yapılabilir.

Bu, tedavi aynı anda, aynı dozda ve benzer diyetle yapılsa bile kan şekeri düzeylerinde neden bir günden diğerine farklılıklar olabileceğini ve dolayısıyla hipoglisemi olabileceğini açıklamaktadır.

Hipoglisemi nasıl tanınır?

Hipogliseminin tipik semptomları, hafif bile olsa (yürüyüş gibi) fiziksel aktivite sırasında veya sonrasında ortaya çıkma eğilimindedir. En yaygın olanları şunlardır:

• terleme
  • titreme
  • çarpıntı
  • açlık
  • zihinsel kayıp
  • konuşma güçlüğü
  • bulanık görme
  • baş ağrısı
  • baş dönmesi
  • taşikardi
  • endişe

Hipoglisemiden şüpheleniliyorsa ne yapılmalı?

Öncelikle hastanın oturup her ne yapıyor olursa olsun (arabayı kullanıyor olsa, mümkünse kenara çekse bile) durup hemen kan şekerini ölçmesi gerekiyor. Bu nedenle şeker ölçüm cihazınızın her zaman yanınızda olması önemlidir.

Ardından 15 gr basit şeker alarak (örneğin 2 adet bitter şeker, 3 adet kesme şeker, iki çay kaşığı bal veya reçel alarak, yarım büyük bardak şekerli içecek veya meyve suyu içerek) hemen harekete geçmek gerekir. Yaklaşık çeyrek saat sonra kan şekerinizi tekrar kontrol etmeniz ve yükseliyorsa ekmek veya kraker gibi karmaşık karbonhidratlar tüketmeniz, böylece kan şekeri seviyelerinin normale dönmesi önerilir.

Hastanın bilinci kapalıysa veya değerler 70 mg/dl'nin altındaysa, bilinci yerine geldiğinde daha önce belirtildiği gibi bazı şekerleri alması için onu teşvik eden bir kas içi glukagon verilmesi gerekli olacaktır; Durumun ciddi olması durumunda acil servislerin hemen müdahale edebilmesi için alarma geçilmesi gerekir.

Hipoglisemi varlığında ne yapılmamalı?

Glisemik kontrolde hipoglisemi ve/veya semptomlar mevcutsa, herhangi bir aktivite yapmayın ve özellikle araç kullanmayın, çünkü hipogliseminin kötüleşmesi hasta ve yoldaki diğer insanlar için çok yüksek bir risk oluşturur.

Düzeltilmeyen hipoglisemi durumunda, bilinç kaybıyla semptomların kötüleşmesi riskine karşı akrabalarınızı veya arkadaşlarınızı bilgilendirerek yardım isteyin.

Hipoglisemili bir kişiye bakıyorsanız sakin olmanız ve yukarıda sıralanan adımları izlemeniz çok önemlidir.

Hipoglisemiden kaçınmak mümkün mü?

Bunu en az iki basit yolla yapabiliriz.

Birincisi, diyabet uzmanının spesifik hasta için en uygun tedaviyi belirlemesine olanak sağlamak amacıyla glisemi günlüğünü görüntüleyerek düzenli bir diyabet takibi yapmaktır. İnsülin gereksinimleri vücut ağırlığıyla da bağlantılı olduğundan, insülin tedavisi alan hastalarda önemli kilo değişiklikleri varsa ziyaretler öne alınmalıdır.

İkincisi vücudunuza ve beslenmenize dikkat etmenizdir. İştahınız azsa, o öğünde alışılagelmiş hızlı insülin üniteleri verilmemelidir, sanki daha az yemişsiniz gibi, daha sonra hipoglisemi olasılığı çok yüksektir. Benzer şekilde, bir restoranda beklenmedik beklemeler tehlikeli olabileceğinden, tabak önünüze gelmeden insülin uygulamayın.